Inför High Coast Ultra 2019

TRE AMIGOS på väg mot nya äventyr... 

Sitter i bilen på väg upp mot High Coast Ultra tillsammans med Olle Berg och Stefan Bergsten och vi funderar lite smått på vad vi gett oss in på. Det går verkligen att ta på den förväntansfulla men något skräckfyllda stämningen i bilen. Men å andra sidan, det är ju det här vi tränar för - äventyr i kubik!!.

High Coast Ultra (5-ITRA-poäng) är ca 130 km långt och +- 3.500 hm och går längs hela Höga Kustenleden från Hornöberget och Högakustenbron ända upp till Örnsköldsvik. Underlaget varierar från asfalt till kuperade och tekniska sten- och rotstigar (asfalt: 15%, grus/körvägar: 38%, stig: 47%).

I år går tävlingen från söder till norr och vi startar vid Högakustenbrons norra fäste och går i mål på Varvsberget i Örnsköldsvik. Starten går kl. 21.00 ikväll (fredag) och maxtiden är satt till 26 timmar med 4 cut-off:er längs med banan.

Det finns obemannade vätskestationer ungefär vid varje milpassering och 4 st. mat- och kontrollstationer längs med vägen (där också tiden tas och cut-off:erna finns), se nedan. Vi får även ha drop-bags vid två av de tre sista kontrollstationerna där vi kan ha ombyte, nya skor, extra energi etc.

- Start, Hotell Högakusten, fredag kl. 21.00
- Mädan, 38 km, cut-off kl. 03.00 (6 tim)
- Skule, 74 km, cut-off kl. 10.30 (13,5 tim)
- Näske, 94 km, cut-off kl. 15.30 (18,5 tim)
- Sandlågan, 111 km, cut-off kl. 18.30 (21,5 tim)
- Mål, Varvsberget, Örnsköldsvik, cut-off lördag kl. 23.00 (26 tim)

Både Olle och Stefan har kört loppet tidigare (fast åt andra hållet) men för mig är det första gången och går jag i mål så blir det nytt distansrekord för min del (82 km är längst hittills under Sandsjöbacka Ultra 2018).

Jag vet även att Johanna Gelfgren från gruppen kör (några fler?). Extra kul är att hon ses som en stark kandidat till vinst även om hon tydligen varit lite förkyld i veckan.... läs mer om vilka kandidater till vinst som finns på Ultramarathon.se (konstigt nog så går vi, DE TRE AMIGOS, under radarn IGEN men alltid kul att överraska .... eehhh)



Nedan ger jag lite tankar kring loppet och varför jag vill göra sånt här.

1. För att jag kan
Jag känner mig lyckligt lottad som faktiskt kan stå på startlinjen till sådana här äventyr. Livet är skört och allt kan hända så jag tar inget för givet och passar på så länge kroppen orkar och kan.

2. Äventyret
Jag har länge haft Höga Kustenleden på min bucket-list så bara att få springa leden är ett mål i sig och jag älskar äventyr så just den här utmaningen känns rätt optimal i det hänseendet. Att även få passera genom Skuleskogens nationalpark kommer bli en upplevelse i sig och att få springa genom Slåttdalsskrevan ligger nog högt upp på varje svensk trail-fantasts önskelista, i alla fall min. Förhoppningsvis kommer jag så långt (ca 90 km in i loppet).

3. Upplevelsen
Jag bara älskar den här typen av arrangemang. Förberedelserna innan, packningen (vad f--n ska man ha med sig och på sig??), resan dit, hänga med likasinnade, surret innan-under-efter loppet, känslan i kroppen, pirret, nervositeten, beslutsamheten, kämparandan, träningsvärken och smärtan under och efter loppet.... Det finns så mycket skratt, glädje, smärta och kärlek här.

4. 24 timmar
Jag har gjort en plan för ca 24 timmar så förhoppningsvis kan jag hålla den. Första cut-off:en efter 38 km blir tight med ca 30 min tillgodo enligt den planen men sen är de snällare med tiden så förhoppningsvis ligger jag på ca 2 timmar tillgodo på resterande cut-off:er även om jag är fullt medveten om att det är "senare" som kampen mot trötthet och brist på sömn etc. sätter in. Sen vet de flesta som gjort sådana här lopp att det oftast är mer regel än undantag att planer skrotas eller justeras under resans gång men med ett pragmatiskt synsätt på äventyret så ska det nog gå bra (ehhhh).

5. Start kl. 21
Det ska bli mycket intressant att starta kl. 21 och få natten direkt. Fördelen så här års är att det inte blir så mörkt och inte särskilt länge så pannlampa är faktiskt bara en rekommendation och inte ett krav (även om jag kommer ha med mig en). Ändå kommer det bli en kamp mot tröttheten eftersom vi varit igång hela dagen. Men men, sova får vi göra en annan gång. Jag ser det som en bra övning för kommande äventyr. Jag menar.... i ex.vis UTMB är man igång i typ 2 dygn utan sömn.

6. Mycket gång
Jag har övat en del på att springa-gå-springa-gå även om det är plant vilket har funkat okej så min förhoppning är att det ska räcka för mig att ta mig i mål.... men som sagt, det kan ta slut redan efter 38 km (gud förbjude). Jag kommer även att gå i alla uppförsbackar och jogga långsamt på platten och utför. Mot slutet är det nog oundvikligt med mycket gång eller bara gång.

7. 5-ITRA-poäng
Naturligtvis vill jag gå i mål. Det ger mig bl.a. 5-ITRA-poäng (förhoppningen är att springa något av loppen, helst huvudloppet, under UTMB-veckan 2020-2022 och jag behöver poäng).

8. Öva på mitt pannben.
Det kan man alltid göra under sådana här lopp. Oftast är det ju en mental kamp snarare än en fysisk men i mitt fall den här gången så blir det nog 50/50 mellan dessa. Tvivlar faktiskt mer på det fysiska än det mentala den här gången men det lär väl visa sig.

9. Självklart vill jag ha kul.
Frågan är bara hur länge det faktiskt ÄR kul, ha ha. (enligt Olle är det ca 3 tim ha ha) Under så här långa lopp så kommer naturligtvis svackor lite då och då, ibland avgrundsdjupa... men å andra sidan brukar det alltid dyka upp ett ljus i tunneln förr eller senare, det vet jag med mig sedan tidigare. Det gäller bara att härda ut när det är som mörkast. Hur länge det faktiskt är kul lär jag få svar på under lördagen.

10. Stavar
Jag kommer ha stavar i min drop-bag vid Skuleberget efter 74 km och bestämmer där om jag tar dem eller inte. Tar jag dem kan jag ha dem till mål eller så lämnar jag dem vid nästa drop-bag i Näske efter 94 km.

11. Varmt
Det kommer vara varmt vilket jag generellt inte brukar ha några problem med men vet också med mig att det ställer högre krav på mig att inte slarva med vätska, salter etc. Jag kan också ha svårare att få i mig energi och mat i värmen vilket kan ställa till det för jag vill inte gå tom på energi. Ska bli intressant att se hur kroppen hanterar allt detta. Kommer mata Olle på allt han vet om uthållighet, värme och vätska/energi i bilen så kanske jag hinner justera något innan start (han körde ju Badwater 135 och borde veta en del om detta).

Stefan och Olles tankar?!

Stefan tar sig an detta med en ganska skön attityd, "ingen människa har väl dött av lite frisk luft...." och det har han helt rätt i (hoppas jag). Bara ut och njut. Målsättningen är att gå i mål.
Olle har det här loppet som en "liten" genomkörare inför UTMB som han kör i september. Å andra sidan har han det här loppet som sitt värsta endygnslopp ever och han har ju en del lopp att jämföra med så det säger väl en del om utmaningen vi har framför oss. Målsättningen är att slå 2016 års tid på 21:45 vilket inte borde vara några problem enligt Olle.

Vi kommer ha med oss mobilerna på loppet (ett krav) och pepp mottages gärna digitalt. Inte säkert att vi hinner läsa allt och svara under loppet men att det ger extra energi och kraft är ett som är säkert så snåla inte med pepp om ni orkar. Det kan t.o.m. vara skillnaden mellan målgång och DNF.


Följa oss

Det går att följa vår framfart på någon av länkarna nedan. App:en RaceONE följer vår exakta GPS-position och på High Coast Ultra:s hemsida hittar du loppet officiella live-tidtagning som tas vid start och mål samt de fyra kontrollstationerna, se mer nedan.
Nu kör vi!!
--------------------------------

High Coast Ultra >>

Live-resultat >>
Funkar när starten har gått, innan finns bara DNS:er

RaceONE >>
Finns som app.

Sträckan på Google maps >>


Höga Kustenleden >>
Här kan du läsa mer detaljerat om de 13 delsträckorna.

Skuleskogens Nationalpark >>
Hur ballt verkar inte det här. Alla ni som gjort Höga Kusten Trail eller Höga Kusten Winter Trail eller bara varit där och vandrat vet ju vad det handlar om.

ITRA - High Coast Ultra 2019 >>

Kommentarer