Vilka trailäventyr drömmer du om?

(Varning för ett sjukligt lååååångt inlägg)..... och jag vet, jag ska söka hjälp.

VILKA TRAILÄVENTYR DRÖMMER DU OM?
Jag är helt övertygad om att de flesta av oss trail-löpare bär på drömmar om episka löparäventyr som vi skulle vilja förverkliga någon gång i livet och då tänker jag i första hand inte på alla fantastiska tävlingar eller löparresor som finns runt om på vår planet (dessa upptar andra hjärnhalvan) utan mer på äventyr/leder/stigar/områden som vi hört talas om eller kanske läst om som går att uppleva löpandes, med det gemensamma att äventyret definitivt är värd en egen resa eller omväg i sig.

Personal epics
I USA finns det en väldigt bra term som beskriver det jag försöker förklara, nämligen "PERSONAL EPICS" eller "UNSUPPORTED ADVENTURE RUNS", och kort och gott går dessa ut på att du på egen hand eller med närmsta polarna planerar, förbereder och genomför ett egenkomponerat trailrunningäventyr utan hjälp från guider, researrangörer eller under tävlingslika former.

Det finns ingen snitslar, inga medaljer, ingen tidtagning, inga vätskedepåer och definitivt ingen publik. Det är bara du själv eller gruppen mot naturen och du/ni måste vara förberedda på, och tränade för, att på egen hand kunna ta hand om er själva, oavsett vad som händer. Att allt hänger på dig/er och den research du/ni gjort innan, ex.vis val av rutt och hur du ska hitta, vilken specialutrustning du behöver ha med dig och lämplig träning. Att det spelar roll, oftast väldigt stor roll.

Och det är här den stora skillnaden ligger, att göra äventyret alldeles själv, utan support från professionella. Du måste helt enkelt ha koll på ALLT SJÄLV..... och just den här "lilla" detaljen sporrar i alla fall mig otroligt mycket och lyfter även äventyret till en helt ny nivå.

Scoutingen/researchen innan är även en väldigt stor del av äventyret där jag kanske ser själva genomförandet mer som en "examen". Även osäkerheten kring om du ska lyckas eller inte spär definitivt på känslan av ett riktigt stort äventyr.

Jag vill dock betona att jag inte har något emot varken guider, researrangörer eller tävlingar och jag tar också del av sånt med stor glädje och jag tycker att det är fantastiskt att dessa tjänster och äventyr finns, det är bara en annan form av äventyr, med sina för- och nackdelar. 

I andra outdoor-liknande aktiviteter är den här typen av äventyr faktiskt väldigt vanlig och snarare regel än undantag om du tänker efter. Titta på aktiviteter som ex.vis vandring, paddling, bergsklättring, segling, turskidor, randonnée etc. Utövarna där gör sånt här hela tiden, troligen utan att ens tänka på själva definitionen, det finns på något sätt i aktivitetens dna, men i praktiken så är det inget annat än just personal epics, dvs. små och stora äventyr som utförs av ickeprofessionella.

En gissning från min sida om varför det är så här är att dessa aktiviteter helt enkelt har en annan bakgrund och historia, med ett mycket större äventyrs- och upptäckarfokus, med total avsaknad av, eller i alla fall ett litet utbud av, tävlingar.

Tittar du på löpningen kommer den däremot från rakt motsatt håll där just tävlingar legat till grund för sportens utveckling. Men.... i och med trail-, bergs- och ultralöpningens framfart, spridning och utveckling samt kanske det viktigast, att förståelsen för vad människan faktiskt klarar av springandes, naturligtvis i samband med ett starkt ökat friluftsintresse, har möjligheterna och intresset för personal epics även inom löpning börjat öka senaste decenniet.

Tidigare vandrade eller skidade människor många av de kända vandringslederna i världen som ex.vis Appalachian Trail, Kungsleden, Roslagsleden eller Gröna Bandet. Idag är det inte ovanligt att samma sträckor även görs springandes med lätt packning.

Vilka är dina drömmar?
Därför undrar jag om just du har några drömmar om personal epics, eller varför inte tips på äventyr som du har gjort eller kanske ska genomföra inom en snar framtid där du sitter på all relevant info…. . (och du, det behöver absolut inte vara på andra sidan jorden utan stigen och äventyret kanske börjar i närmsta skogsdunge).

HIT ME!

Och vem vet, vi kanske bär på samma drömmar som kan förverkligas ihop eller så kanske vi får nya efter att ha tagit del av varandras (gud förbjude, hur ska man hinna med allt.. ha ha).


Låt mig börja. Nedan listar jag två drömäventyr som ligger väldigt högt upp på min bucket list som jag absolut ska föröka genomföra innan jag tar på mig träfracken. Dessa är inte helt enkla av flera anledningar men med rätt framförhållning, träning och planering är allt möjligt, eller hur?! De är även färdigscoutade så det enda som saknas är att planera in dem i tid och rum och boka flygbiljetter och boende. Någon som hänger på?

1) HARDERGRAT, Interlaken (Jungfrau region), Schweiz

(Hardergrat, Schweiz, Foto: ©PatitucciPhoto.com, ALPSInsight)

Ända sedan jag såg bilden på löparen på bergskammen för första gången så har jag varit förälskad i tanken att någon gång få förverkliga denna gigant. Känns nästan som en helig stig som bör göras av varje sann bergslöpare!!

Kort fakta: du springer A till B och totala sträckan är ca 35 km (du kan korta ner sträckan till ca 23 km) varav ca 18 km är högst uppe på kammen, +- 3.600 hm, beräknad löptid 8-14 timmar. Turen är inget för höjdrädda då stigen/kammen är väldigt exponerad och den går bara att göra i riktigt bra förhållanden sommartid när stigen är torr.

Läs mer om Hardergrat
Jag har skrivit ihop en sammanfattning av den info. jag hittat om Hardergrat här >>

….. och ju mer jag läser om området där Hardergrat och Interlaken ligger - Jungfrau region - så känns det faktiskt som en bergslöpares absoluta himmelrike på jorden. Perfekt för en veckoresa eller långweekend. Bara att läsa om bergen, topparna och byarna som finns där och se alla fantastiska bilder får mina nackhår att resa på sig….. jag menar, smaka på ordet ”Eigers nordvägg” …..  alla som är intresserade av klättring och galenskap vet vad jag snackar om. Enda nackdelen kanske är att det ligger i dyra Schweiz. Oavsett, läs mer om Jungfrau-regionen >> så förstår du hur episkt det verkar vara, räcker egentligen med att kolla på bilderna.

2) RIM TO RIM TO RIM (R2R2R)(R3), Grand Canyon, Arizona, USA

(North rim. Foto: millenniummagazine.com)

Klassikernas klassiker när det kommer till "personal epics" och "unsupported adventure runs" som springs inom ett dygn.

Här springer du från ena kanten av Grand Canyon till den andra och tillbaka (South rim - North rim - South rim via stigarna South Kaibab Trail till North Kaibab Trail (fram och tillbaka) samt avslutar med Bright Angel Trail), totalt drygt 70 km, +3400hm, -3400hm, tar säkert +15-20 timmar beroende på en massa saker. FKT ligger dock på otroliga 5:55 h och sattes av Jim Walmsley 2016 men riktigt den farten hade jag inte tänkt, ha ha.

R2R2R kan göras som ett enskilt äventyr men om du ändå gör dig mödan att åka ”over there” så kan du likaväl kombinera det hela med en löparresa på 8-12 dagar. Då hinner du med det viktigaste som ex.vis Las Vegas, Hoover Dam, Lake Mead, Grand Canyon, Colorado floden, Horseshue bend, Antelope Canyon, Monument Valley och Havasupai (fantastiskt indianreservat som bara måste besökas, troligen mest känt för sina vattenfall - Fifty Foot Falls, Havasu Falls, Mooney Falls, Beaver Falls och Confluence vid Coloradofloden, ett besök i reservatet kräver dock tillstånd som är svårt att få tag på men inte helt omöjligt).

(Havasu falls. Foto: Copyright © 2019 Utah.com)
På en sådan resa kan naturligtvis även icke löpintresserade hänga med för det finns så mycket annat runt omkring som kan upplevas, däremot bör man gilla vandring för sånt blir det mycket av. En sådan resa kräver absolut planering och framförhållning (framförallt om du vill få med Havasupai). Googla på områdena ovan så lovar jag att den här ”resan” även hamnar högt upp på din bucket list.

Läs mer om R2R2R
Jag har skrivit ihop en sammanfattning av den info. jag hittat om R2R2R här >>

Läs mer om Havasupai
The Ultimate Guide to Planning Your Havasupai Adventure >>


Har någon gjort något av äventyren ovan vill jag veta allt!! Lunch is on me!

Kommentarer