Lite om den här bloggen


PASSION FOR TRAILS

Först vill jag säga att jag har lite svårt att förlika mig med ordet "blogg" för om det här är en blogg så är jag en bloggare och det är inte riktigt så jag definierar mig. Jag känner kanske mer att jag har en överdrivet stor passion för just äventyr, stigar och trailrunning vilket är ett ganska nischat område som i det stora hela intresserar väldigt få individer, men å andra sidan så skriver jag och dokumenterar mest för mig själv och skulle någon annan intressera sig för det jag skriver om så ser jag det bara en kul bonus.

I vilket fall, jag verkligen älskar alla former av äventyr och har faktiskt alltid gjort så länge jag kan minnas. Har också alltid fascinerats av människor som vågar ge sig på utmaningar som till en början kanske kan te sig omöjliga men som med rätt förberedelser, träning, utrustning, kunskap och erfarenhet på något sätt lyckas förflytta gränser, antingen sina egna och ibland t.o.m. vad mänskligheten trodde var möjligt.

I mitt eget letande efter löparäventyr att genomföra har jag insett att det finns en oändlig skatt "där ute" som är nästintill ogreppbar. Det hela började för några år sedan då jag febrilt började söka efter stigar att springa på, framförallt kring Stockholm men även längre bort. Jag var trött på mina egna rundor och sökte nya stigar och områden att springa på. Jag plöjde nätet, studerade kartor, läste tonvis med böcker, reseskildringar och bloggar, laddade hem och gick igenom massor av gps-appar etc och allt av intresse dokumenterades ned.

"Information overload" är inte ett tillräckligt starkt begrepp för att beskriva vad jag hittade men i stort sett finns det så mycket info att det blev svårt att sålla. Det gäller nästan att veta VAD du ska leta efter och VAR (vilka källor är bra och vilka är det inte) för att hitta det du behöver. I början hade jag inte en susning men efter ett tag lärde jag mig så nu går det ganska fort att söka fram rätt info om ett äventyr så fort jag fått nys om det.

Under resans gång och ju fler trail-junkies jag träffade så insåg jag också att det fanns andra som letar efter, eller i alla fall var intresserade av, nya trailäventyr. Det var även i den vevan som fb-gruppen Trailrun4fun >> skapades med målsättningen att få fler att uppleva alla underbara stigar runt om i Storstockholm och även att kunna göra det tillsammans med andra om man vill det.

Sista tiden har även en idé om att göra informationen om alla äventyr jag hittat lite mer publik vuxit fram, framförallt för att underlätta och inspirera andra att verkligen våga ge sig ut eller bara drömma sig bort en stund. Att i grupp, med närmsta polaren eller helt själv våga pröva en helt "ny stig" där man inte varit eller hittar spär på känslan av äventyr och jag är av den tron att ju mer info. du har om någonting desto enklare blir det att faktiskt ta steget till att själv ge sig ut och utforska nya områden.

Därför kommer jag här framöver successivt presentera olika trail-äventyr som definitivt är värda en omväg eller egen resa i sig. Störst fokus kommer läggas på de som finns i Sverige och framförallt på de runt Stockholm (för det är där jag bor) men många av de mest kända lederna och löparäventyren som finns runt om i världen kommer också att beskrivas vad det lider. Jag har ingen direkt plan utan det kommer som det kommer..... och ha tålamod, det kommer ta tid. Målet är dock att det i slutändan ska finnas tillräckligt med äventyr så att vem som helst ska kunna hitta något som tilltalar hen.

En del turer har jag gjort själv och där kan jag således ge mer utförlig info medan andra planeras att göra inom en snar framtid eller åtminstone innan jag tar på mig ”träfracken”, men jag är också smärtsamt medveten om att många troligen bara kommer att förbli drömmar. Oavsett vad så tycker jag det är fantastiskt kul att leta, planera och läsa in mig på nya äventyr och stigar för alltid lär jag mig någonting nytt.

Jag vill dock poängtera att jag varken gör anspråk på att vara heltäckande eller objektiv i mitt letande eller bedömning av en runda utan jag kommer uteslutande skriva om löparäventyr som intresserar mig, dvs. om sådant som jag själv skulle vilja göra och uppleva någon gång. Exakt vad definitionen på ett löparäventyr är för mig får jag återkomma om i ett senare inlägg.

Jag kommer även framöver lite mer noggrant gå igenom hur du ska tolka den informationen jag ger dig för respektive stig/äventyr samt vilka hjälpmedel du kan använda dig av för att på egen hand faktiskt hitta runt.

Med förhoppning om att du kan hitta något äventyr som intresserar dig vad det lider.

Hälsningar/Johan

Kommentarer

  1. Shit! Nu är den släppt, detta jätteepos som får Tolkiens Midgård att förblekna! Jag kommer läsa ALLT. Virtuellt åka iväg i tanken och även använda detta som DEN KOMPLETTA RESEGUIDEN till ÄVENTYRET!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar