RACE REPORT - UTÖ SWIMRUN 2017

Team Kul på vägen med Linda Doktár & Johan Ahlberg, startnummer 327.
Datum: Söndagen den 28 maj 2017
Distans: 42 km (36k löpning + 6k simning).
Tidsåtgång: 6:17:52

Linda skrev ihop en race report från vårt lopp här >>

Officiell film från loppet >>

Efter mycket om och men (som vanligt) bestämde jag mig för att köra utan heatseeker, sista dagarnas värmebölja hade gjort underverk med vattentemperaturen så utmaningen blev istället att försöka undvika värmeslag på löpningarna. Jag valde att köra med HEAD:s tunna väst med fickor. I övrigt hade jag gula strokemasters, neoprenpannband, dolme, calves, bälte och lina. I energiväg tog jag med mig mjuk flaska fylld med energidryck (som jag sen fyllde på utmed vägen), två bars och två blocks.

Vi började i ett lugnt tempo för att komma in i tävlingen och för att slippa stresspåslaget vid första simningen och jag tycker vi lyckades ganska bra, känslan var skön då vi nådde vattnet. Sen tog vi det piano på de första längre löpningarna ner mot södra ön och Ålö. När det blev för varmt och jobbigt gick vi korta sträckor, oftast i uppförsbackarna. Vi var starka på simningarna och våra växlingar fungerade väldigt bra rakt genom hela racet så där tog vi många placeringar som vi i och för sig delvis tappade på löpningarna.

Vår starkaste del kom efter ca 2 timmar då vi tuggade på i väldigt bra tempo, simningarna och växlingarna flöt på och vi sprang bra i terrängen, det märks att vi blivit säkrare på alla moment och att vinterns och vårens trail-löpning gjort oss snabbare i svår terräng. Flytet fortsatte och under ca 3 timmar avancerade ca 49 placeringar (totalt) mellan T4 till T7. Sen höll vi vår totala position ända in i mål även om lagen runt omkring oss skiftade lite.

Vi avslutade hela racet med att simma ikapp ett mix-lag och spurta om dem på upploppet med 2 sek marginal, det var faktiskt lite kul även om det egentligen är skit samma. Vi har alltid sagt att vi är där för utmaningen och äventyret och att ha kul på vägen och det tycker jag vi lyckats väldigt bra med. Men samtidigt har vi båda en liten tävlingsjävel i oss så när chansen ges bjuder vi upp till dans och det är faktiskt liiiiite roligare att bli 26:a än 27:a.

Totalt startade 54 mixlag varav 49 tog sig i mål, vi kom in på plats 26 på tiden 6:17:52. Totalt startade 229 lag varav 208 tog sig i mål och vi kom in på plats 115.

Vi hade inga större incidenter under dagen utan allt flöt på. Jag hade inga känningar i min vad vilket var ett skönt kvitto på att min rehab gått bra. Naturligtvis kändes benen som två timmerstockar mot slutet och det fanns nog ingen muskel i kroppen som inte gjorde lite ont men det är precis som det ska vara.

Tack Linda för att du vill göra sånt här med mig. Vi är grymt bra på att peppa varandra och det är en väldigt viktig faktor för att kunna klara av utmaningar som denna.

Kommentarer