Nöjda finishers!! |
Vi åkte ner på fredagen efter lunch i två bilar och installerade oss hos VIMAB i Motala som ännu en gång storstilat bjöd på sängplatser och mekanisk verkstad.
Cykelmek i Motala. |
Väl på plats fixade vi ordning våra cyklar innan vi drog in till Motala för att hämta ut våra startkit, bränna 1000-lappar i Stadium-tältet och få i oss en brakmiddag innan sista förberedelserna hemmavid och sen sänggång vid 22-tiden.
Frulle. |
03.30 ringde klockan och på med kläderna som lagts fram kvällen innan. Fortsatte med en storstilad frukost med ägg, fil o flingor, juice, kaffe, smörgåsar, banan etc. Allt för att fylla energidepåerna så mycket som möjligt. Sen ner till cyklarna och rulla iväg till starten som skulle gå av stapeln inne Motala kl. 04:58. Det hade regnat massor på eftermiddagen och kvällen under fredagen så när vi rullade in låg fukten och dimmorna täta över staden men vi kände oss positiva då alla väderappar i världen lovat finfint väder och lite vind. Väl på plats justerade vi kläderna lite och plockade bl.a. av oss vindjackorna eftersom det var relativt varmt och fuktigt.
10 min till start. |
Vätske- & energidepåer. |
Startskottet gick och vi rullade iväg i gryningen i lugnt tempo efter den MC som leder ut startgrupperna från centrala Motala. Efter några km släpps fältet fritt och fri fart råder. Vi positionerade oss precis bakom Pölder-gruppen så att vi skulle slippa de kraftigaste rycken som oftast blir i början av cykellopp i större grupper. Farten ökade och motorn framför oss (Pölder) gick direkt in i belgisk kedja där de roterade runt för att kunna hålla så hög fart som möjligt. Vetskapen om att större grupper aldrig släpper in vanliga motionärer i sina grupper gjorde resan betydligt behagligare. Bara ligga lågt bak i ”caféet” och låta motorn göra jobbet. Visserligen känner man sig som en blodsugare och parasit men där och då kunde jag leva med det. Har inga problem i världen med det faktiskt.
Ett av de starkaste minnena från dagen var när vi passerade på slätten nedanför Brahehus i goda 42 km/h (ja, jag tittade faktiskt ner på mätaren) och gryningen höll på att släppa taget över landskapet. Tunga blöta moln hängde ner över de lummiga lövsluttningarna från Brahehus samtidigt som solen höll på att tränga bort de sista dimmorna från landskapet. På högra sidan låg den gigantiska sjön (Vättern) helt kav lugn, inte en krusning på vattenytan och ibland var jag nästan osäker på vad som var sjö och himmel. Har faktiskt svårt att beskriva känslan som infinner sig när man befinner sig mitt i något storslaget och känslan av här och nu är påtaglig. Jag är inte religiös men kan tänka mig att det är en liknande känsla.
Vår klunga rullade på och Pölder skötte sig storartat där fram. Klungan som vi låg i växte och växte då fler och fler cyklister som vi cyklade om anslöt sig bak i ledet och på vissa ställen var vi nog ett 100-tal cyklister i en enda stor jätteklunga. Det är en häftig känsla samtidigt som man alltid är på sin vakt. Jag kan nog minnas ett tiotal incidenter under dagen då det var nära men även denna gång hade vi tur, alla i vår lilla grupp om sju höll sig på hjulen hela loppet.
Höjd- och banprofil - ser ganska kuperat ut faktiskt. |
I Jönköping hade Pölder ett planerat stopp där de fick påfyllning av energi och vätska men eftersom det var ett eget arrangemang av deras serviceteam så stannade vi några hundra meter längre fram och kissade snabbt innan vi cyklade vidare och lät Pölder hinna ikapp oss, sen tog vi rygg på dem igen. Fördelen var att vi kunde fortsätta nyttja deras fart samtidigt som vi alla började få ont om vätska. Energi hade de flesta med sig för att klara 30 mil men just vätska behövde vi fylla på med utmed loppet. En svår avvägning men vi beslöt att köra vidare med Pölder och hushålla med vätskan tills vi kom till Boviken efter 225 km där vi skulle stanna för ett snabbt depåstopp. Det var nog ett bra beslut med facit i hand men jobbigt att inte kunna dricka så mycket du vill när du är törstig. Kör jag fler gånger ska jag se till så jag kan starta med 4 flaskor och vara helförsörjande på både vätska och energi hela loppet. Först då kan du vara fullständigt flexibel med vilka du följer och var du stannar.
Med ca 12 mil kvar tappade vi Mattias och Andreas i Karlsborg. Tempot var för högt och de behövde både vätska och energi. Vi gjorde vad vi kunde för att få med oss Andreas till Boviken men han såg rött och behövde återhämtning. Alltid surt att släppa polare när vi gör sånt här tillsammans. Samtidigt hade vi kvällen innan på vårt planeringsmöte gått igenom hur vi skulle göra vid olika scenarior som punkor, olyckor, kramp, att någon inte orkar etc. Tåget går och snabba beslut måste fattas. Jag och Roger som var de som mest försökte få med oss Andreas tog snabbt upp jakten på ”vår” klunga som fått 300m försprång, efter lite tempokörning där vi turades om att ligga först var vi ikapp men just där var jag lite sliten.
Strax innan Boviken släppte vi Pölder som gick in i eget depåstopp och vi cyklade vidare med en grupp andra cyklister och där turades vi om att ligga först och dra, 30 sek åt gången och sedan ut och lägga sig sist för lite vila och så där höll vi på. Farten var god och jag kände mig stark. 9 timmar är nog inte omöjligt. Vi låg ca 10-15 min före vårt schema så det såg bra ut. Men fortfarande 8-9 mil kvar så allt kan hända.
Vi kom fram till Boviken och alla formligen rusade fram till påfyllningskranarna av vatten och sportdryck. Satan i gatan vad törstig jag var. Tog två bananer, en torr bulle och en kopp kaffe också. och en näve saltgurka, så sjukt gott. Egentligen ganska äckligt med en stor hink där alla snorgubbar gräver upp sin egen gurka men det som inte dödar härdar. Jag överlevde den här gången också. Snabb kisspaus och sen upp på stålhästarna igen för de avslutande 75 km. Det är nu kampen börjar….
Nöjda i mål. |
Alla i mål! |
Probably the godaste öl ever! |
Ett stort tack till Andreas, Björn, Bosse, Fredrik, Roger och Mattias som gjorde detta möjligt. Jag är så glad att ni tycker det här är lika kul som jag.
Lopp Resultat Startnr
Vätternrundan 2017 08:43 22748
Plats Tid Resultat Km/h
Start 04:58 - -
Ödeshög 06:17 01:19 36
Jönköping avfärd 08:01 03:03 33
Hjo avfärd 09:57 04:59 35
Aspa 12:03 07:05 34
Medevi 13:03 08:05 32
Mål 13:42 08:43 36
Kommentarer
Skicka en kommentar