Vilken information behövs för att kunna genomföra ett äventyr?

En karta är alltid bra att ha.

Vilken information behövs?

En frågeställning som jag länge haft när jag funderade på att publicera min research av olika äventyr var hur jag skulle beskriva en runda och ett äventyr så att det blir begripligt för en person som aldrig varit på plats eller läst om rundan tidigare?

Hur beskriver jag ett äventyr så att en person ENKELT kan ta den informationen och faktiskt genomföra det på egen hand? Vilken information behövs helt enkelt.

Hur beskriver jag en runda så att den verkar kul och intressant?

Hur presenterar jag informationen så att det blir begripligt och överskådligt samt ger möjligheter för betraktaren att enkelt jämföra äventyren och hitta det som passar för dagen.

Vilka grundläggande krav går att ställa på mottagaren av informationen så att det jag beskriver uppfattas korrekt och går att använda?

Vad har varit bra och vad har jag saknat när jag läst andras reseberättelser på bloggar och i guideböcker utifrån perspektivet att faktiskt kunna genomföra det jag läser om?

Pågående process
Letandes efter svaren på dessa frågor har nog varit den största utmaningen för mig inför det här arbetet och jag vill också betona att det är en ständigt pågående och föränderlig process eftersom jag  ständigt kommer på nya idéer på vilken information som kan behövas eller hur den kan presenteras.

Även feedback och nya idéer från er läsare eller de jag träffar ute på stigarna är ovärderlig hjälp för mig i arbetet med att förbättra beskrivningarna så hör gärna av er med idéer, synpunkter eller tips så ska jag se vad jag kan göra. Det går alltid att bli bättre och tydligare och något som kanske känns självklart för mig kan uppfattas helt annorlunda av dig...., kommunikation är en vetenskap.

Vi är alla olika.
Av erfarenhet vet jag också att viss information, som upplevs som självklar eller oviktig för vissa, är helt nödvändig för andra. Vi är alla olika och funkar olika och har helt enkelt olika kunskaper, färdigheter, erfarenheter och förutsättningar vilket påverkar vårt informationsbehov för att faktiskt kunna genomföra ett äventyr.

Vissa har redan full koll på olika hjälpmedel och tekniska prylar som kan vara användbara eller är redan stjärnor på att använda karta och kompass medan andra har sämre koll eller dåligt lokalsinne eller känner sig osäker på att springa själv på nya stigar.

Min ambition är att all nödvändig info ska finnas så därför kanske "bruttolistan" upplevs lite väl lång ibland, men om du ser informationen som ett smörgåsbord där du kan ta det du behöver så kanske du har större förståelse för mängden information.

Kortfattat kan man säga att jag vill försöka räta ut alla frågetecken som kan finnas kring en runda eller ett äventyr och jag försöker helt enkelt svara på de frågor jag själv har när jag börjar kolla på en ny runda; hur lång är den, var startar och slutar jag enklast (trail heads), finns det alternativa startplatser, är det samma start och slutplats, går det att ta bilen dit, går det att åka kommunalt, finns det tillgång till vatten, hur kuperad är den, vilket är underlaget, finns det några risker eller direkta faror, hur är exponering mot väder och vind, är skyltning/märkning bra eller hur hittar jag runt, finns det alternativa exit-punkter om något händer etc. etc. Ju längre och mer exponerad och isolerad en stig är desto viktigare är svaren på dessa frågor.

Bakgrund
När jag sökte efter webbsidor, tjänster och appar i min jakt på att hitta en lösning som kunde förse mig med komplett info. så hittade jag egentligen ingen som tillfredsställde hela mitt behov. De jag tittade på (ett 20-tal) är helt enkelt ofullständiga och saknar i mitt tycke en förståelse för hur de flesta av oss människor fungerar när vi vill hitta nya stigar och ge oss ut på äventyr.

De allra flesta APP:ar utgår också från att användaren har full koll på "navigering/wayfinding" och är elitorienterare eller professionell stigletare.

Jag hittar naturligtvis viss relevant info. som jag har användning för, men ännu så länge har jag inte hittat någon tjänst som ger mig ALL info eller tillräckligt mycket konkret info som jag bara kan ta med mig ut på stigen och genomföra. Det blir helt enkelt svårjobbat att hoppa på ett äventyr med den ofullständiga information vilket gör att osäkerhetsfaktorn oftast blir för stor.

Benchmarken ledde i alla fall till att jag fick många bra idéer på vilken info. jag behöver sammanställa för att kunna beskriva ett äventyr på begripligt och överskådligt sätt. Jag kände också att jag ville hitta ett sätt att presentera informationen så att det blev så likvärdigt som möjligt mellan äventyren, stora som små. På så sätt får betraktaren nämligen möjlighet att ställa rundorna mot varandra och jämföra utifrån sina egna preferenser och förutsättningar för att på så sätt sålla fram rundor som passar, både rent geografiskt och distansmässigt men även utifrån ex.vis personens fysiska dagsform.

Enda nackdelen med detta sätt är kanske att enklare kortare rundor troligen får mer info. än vad som är nödvändigt, men å andra sidan är det som läsare enklare att hoppa över onödig info. än att sakna relevant info.

Jag använder mig även flitigt av länkar i mina beskrivningar för att hänvisa dig vidare till andra som kanske genomfört äventyret eller sidor som innehåller fördjupad information. Den mest relevanta informationen lyfter jag dock fram i min egen beskrivning.

Det här är inte en professionell tjänst, det är en hobby
Jag vill dock förtydliga att allt arbetet med den här bloggen sker på min fritid och är helt ideellt så förvänta dig inga underverk, ha ha, jag är heller ingen stjärna på html eller programmering så det blir vad det blir... men jag lär mig mer och mer för varje dag så det kan bara bli bättre 😃.

Framöver kommer jag att presentera all karakteristik som du kan förvänta dig hitta om ett äventyr där jag också förklarar hur jag tänkt kring varje detalj, vad det betyder och hur det bör tolkas och användas. Nu vet du i alla fall lite mer om bakgrunden till det hela.

Kommentarer